Orice examen este un moment important
din viata si de aceea trebuie tratat in mod serios si responsabil si pregatit
cu atentie.
Examenul apare ca o bariera care,
odata trecuta, iti demonstreaza tie si celorlalti capabilitatea intr-un anumit
domeniu.
Pregatirea pentru examen presupune
actiuni pe doua planuri: 1. Pregatirea de specialitate; 2. Pregatirea
fizico-psihica.
Pregatirea pentru examen se face tot
timpul si nu doar in preajma lui, printr-un efort pompieristic, cu nopti
nedormite, cafele si energizante. Cei care procedeaza asa intra de obicei in
criza de timp, care atrage dupa sine febrilitate, nervozitate, precipitare,
nesiguranta, omiterea unor capitole din materie, deprinderi insuficient
consolidate. Daca reusesc totusi sa treaca examenul, scuza acestora este: “
lasa ca invat eu pe urma din practica”. Exista anumite domenii unde o asemenea
gandire isi gaseste si aplicabilitate, dar in soferie este foarte riscanta,
deoarece o eroare cat de mica poate avea urmari grave sau nu mai poate fi
reparata. Cresterea semnificativa in ultimii ani a accidentelor de circulatie
produse in perioada imediat urmatoare obtinerii permisului de conducere, nu
face decat sa confirme acest lucru.
Cei care opteaza pentru o pregatire
intensa doar in preajma examenului, sunt persoane care nu au o motivatie
intrinseca si nici una corecta, sunt cei care nu constientizeaza faptul ca obiectivul
general al procesului instructiv-educativ dintr-o scoala de soferi nu este
obtinerea permisului de conducere, ci atingerea nivelului de competenta necesar
pentru conducerea in siguranta a autovehiculului, pentru integrarea facila in
traficul rutier.
Pregatirea continua pentru examen,
presupune nu numai acumulari permanente, ci si evaluari periodice. Teoriile
modern ale invatarii au evidentiat superioritatea evaluarilor formative (facute
pe parcursul procesului instructiv), fata de evaluarea clasica, sumativa
(facuta la sfarsitul perioadei de instruire). De aceea sunt recomandate
recapitularile si evaluarile periodice.
Multi candidati invoca emotiile ca un
factor negativ, cauzator al esecului. Dar emotiile reprezinta ceva firesc si
chiar personalitati din diferite domenii ale vietii sociale, care au o
activitate publica intensa si indelungata,
le invoca. Emotiile ne umanizeaza, reprezinta o expresie a sensibilitatii
noastre; este normal, asadar, sa avem emotii; anormal este sa nu le putem
stapani. Marii nostri actori marturisesc faptul ca in ziua premierei vin cu o
ora inainte la teatru, se inchid in cabina si isi prefigureaza mental evolutia
pe scena. V-ati intrebat vreodata de ce ?
O pregatire atenta a examenului, cu
fixarea unor planuri de studiu si respectarea termenelor fixate, atat din punct de vedere teoretic cat si
practic, creeaza un sentiment de siguranta, de incredere. De asemenea, simularea
examenului prin testul de absolvire al scolii si prin evaluarea practica facuta
de alt instructor, in conditii similare cu cele ale examenului, actioneaza in
acest sens. Ar fi necesara si o discutie despre examen cu instructorul,
profesorul sau psihologul, cu accentul pe comportamentul si modul de actiune al
elevului si nu pe politistul examinator. Ignorati “legendele”care circula pe
seama examinatorilor ! Intr-o asemenea discutie trebuie luata in considerare si
posibilitatea unui esec, in contextul in care un examen ramane un examen, iar
nivelul aptitudinilor pentru aceasta activitate difera mult de la o persoana la
alta. Un esec nu este o tragedie, deoarece examenul poate fi repetat si trecut,
printr-o pregatire suplimentara si remedierea deficientelor constatate. Din
orice examen se poate invata ceva si de aceea este foarte util sa analizati
impreuna cu instructorul erorile comise si sa stabiliti strategia de urmat.
Cu ce ganduri mergem la examen ? Daca
aceste ganduri sunt negative, rezultatul va fi aproape sigur pe masura. De
multe ori elevul se auto-saboteaza; o persoana cu simt auto-critic care isi
spune; “Nu pot sa fac fata !”, “Este prea greu !”, “Nu mai stiu nimic !”, “Nu
am cum sa reusesc”! etc. nu face decat sa-si programeze esecul. Din punct de
vedere psihologic, traim in realitatea pe care o proiectam; deci elevul trebuie
sa gandeasca pozitiv si sa inlocuiasca gandurile negative cu ganduri formulate
pozitiv: “M-am mai descurcat si la alte examene, o voi face si acuma”,
“Examenul nu e usor, dar am incredere si stiu ca voi face fata”, “Sunt sigur ca
ma voi descurca”.
Relaxati-va inainte de examen, cel
mai bine facand miscare in aer liber. Activitatea fizica destreseaza, consumand
energia negative si abatand gandurile pesimiste. In general, sportul si activitatea
fizica, mai ales cea in aer liber, energizeaza si oxigeneaza creerul, iar un
aport crescut de oxigen reprezinta un beneficiu pentru activitatea
intelectuala.
Odihniti-va in preziua examenului si
faceti-va somnul; lipsa somnului duce la blocaje de memorie, oboseala,
iritabilitate, nervozitate, oboseala musculara, incapacitate de concentrare a
atentiei. Nu trebuie sa va speriati daca ati pierdut cateva ore de somn; puteti
sa va mobilizati printr-un efort de vointa si un dus rece si sa indepartati starea
de oboseala. Important este sa nu se repete noptile albe, pentru ca rezervele
organismului sunt totusi limitate.
In timpul examenului nu va
demobilizati dupa o greseala; chiar si soferilor experimentati li se mai
intampla uneori sa li se opreasca motorul ! Pe examinator il intereseaza, in
principal, ca dumneavoastra sa dati dovada de siguranta, sa faceti fata unor
situatii de trafic, si sa va integrati cu usurinta in fluxul vehiculelor care
circula pe drum; el poate sa inteleaga o mica inexactitate, dar nu poate tolera
si va sanctiona promt o executie
riscanta, sau o manevra care afecteaza siguranta si fluenta traficului. Nu dati
dovada de prudenta excesiva, mergand cu viteza redusa si, respectand
reglementarile legale, cautati sa puneti in practica dezideratul unei
circulatii fluente.
Am “picat” examenul. Ce-i de facut ?
Examinatorul va va da o lista cu erorile comise
si penalizarile acumulate. Aceasta va constitui o baza pentru o analiza a
comportamentului dumneavoastra la examen. Uneori examinatorul va va face si
anumite recomandari, de care va trebui sa tineti seama. Apoi va trebui sa
reveniti la scoala si sa solicitati o adeverinta pentru efectuarea unor sedinte
suplimentare de pregatire practica. Cu aceasta adeverinta va veti prezenta la
instructorul auto si veti efectua cele 3 sedinte obligatorii; dupa ce le-ati
facut, reveniti la scoala, unde vi se va inmana o noua adeverinta care atesta
ca ati facut aceste ore de pregatire, iar cu aceasta adeverinta va veti
prezenta la D.R. P.C.I.V. pentru planificarea la un nou examen. Consideram ca
acest sistem este gresit conceput si militam pentru schimbarea lui, deoarece
dupa efectuarea celor 3 sedinta de pregatire, elevul este planificat pentru un
nou examen peste cateva luni (??!!), iar atunci va trebui sa-si ia alte sedinte
de pregatire practica
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu