duminică, 20 mai 2018

Examenul



Orice examen este un moment important din viata si de aceea trebuie tratat in mod serios si responsabil si pregatit cu atentie.
Examenul apare ca o bariera care, odata trecuta, iti demonstreaza tie si celorlalti capabilitatea intr-un anumit domeniu.
Pregatirea pentru examen presupune actiuni pe doua planuri: 1. Pregatirea de specialitate; 2. Pregatirea fizico-psihica.
Pregatirea pentru examen se face tot timpul si nu doar in preajma lui, printr-un efort pompieristic, cu nopti nedormite, cafele si energizante. Cei care procedeaza asa intra de obicei in criza de timp, care atrage dupa sine febrilitate, nervozitate, precipitare, nesiguranta, omiterea unor capitole din materie, deprinderi insuficient consolidate. Daca reusesc totusi sa treaca examenul, scuza acestora este: “ lasa ca invat eu pe urma din practica”. Exista anumite domenii unde o asemenea gandire isi gaseste si aplicabilitate, dar in soferie este foarte riscanta, deoarece o eroare cat de mica poate avea urmari grave sau nu mai poate fi reparata. Cresterea semnificativa in ultimii ani a accidentelor de circulatie produse in perioada imediat urmatoare obtinerii permisului de conducere, nu face decat sa confirme acest lucru.
Cei care opteaza pentru o pregatire intensa doar in preajma examenului, sunt persoane care nu au o motivatie intrinseca si nici una corecta, sunt cei care nu constientizeaza faptul ca obiectivul general al procesului instructiv-educativ dintr-o scoala de soferi nu este obtinerea permisului de conducere, ci atingerea nivelului de competenta necesar pentru conducerea in siguranta a autovehiculului, pentru integrarea facila in traficul rutier.
Pregatirea continua pentru examen, presupune nu numai acumulari permanente, ci si evaluari periodice. Teoriile modern ale invatarii au evidentiat superioritatea evaluarilor formative (facute pe parcursul procesului instructiv), fata de evaluarea clasica, sumativa (facuta la sfarsitul perioadei de instruire). De aceea sunt recomandate recapitularile si evaluarile periodice.
Multi candidati invoca emotiile ca un factor negativ, cauzator al esecului. Dar emotiile reprezinta ceva firesc si chiar personalitati din diferite domenii ale vietii sociale, care au o activitate publica intensa si indelungata,  le invoca. Emotiile ne umanizeaza, reprezinta o expresie a sensibilitatii noastre; este normal, asadar, sa avem emotii; anormal este sa nu le putem stapani. Marii nostri actori marturisesc faptul ca in ziua premierei vin cu o ora inainte la teatru, se inchid in cabina si isi prefigureaza mental evolutia pe scena. V-ati intrebat vreodata de ce ? 
O pregatire atenta a examenului, cu fixarea unor planuri de studiu si respectarea termenelor fixate,  atat din punct de vedere teoretic cat si practic, creeaza un sentiment de siguranta, de incredere. De asemenea, simularea examenului prin testul de absolvire al scolii si prin evaluarea practica facuta de alt instructor, in conditii similare cu cele ale examenului, actioneaza in acest sens. Ar fi necesara si o discutie despre examen cu instructorul, profesorul sau psihologul, cu accentul pe comportamentul si modul de actiune al elevului si nu pe politistul examinator. Ignorati “legendele”care circula pe seama examinatorilor ! Intr-o asemenea discutie trebuie luata in considerare si posibilitatea unui esec, in contextul in care un examen ramane un examen, iar nivelul aptitudinilor pentru aceasta activitate difera mult de la o persoana la alta. Un esec nu este o tragedie, deoarece examenul poate fi repetat si trecut, printr-o pregatire suplimentara si remedierea deficientelor constatate. Din orice examen se poate invata ceva si de aceea este foarte util sa analizati impreuna cu instructorul erorile comise si sa stabiliti strategia de urmat.
Cu ce ganduri mergem la examen ? Daca aceste ganduri sunt negative, rezultatul va fi aproape sigur pe masura. De multe ori elevul se auto-saboteaza; o persoana cu simt auto-critic care isi spune; “Nu pot sa fac fata !”, “Este prea greu !”, “Nu mai stiu nimic !”, “Nu am cum sa reusesc”! etc. nu face decat sa-si programeze esecul. Din punct de vedere psihologic, traim in realitatea pe care o proiectam; deci elevul trebuie sa gandeasca pozitiv si sa inlocuiasca gandurile negative cu ganduri formulate pozitiv: “M-am mai descurcat si la alte examene, o voi face si acuma”, “Examenul nu e usor, dar am incredere si stiu ca voi face fata”, “Sunt sigur ca ma voi descurca”.
Relaxati-va inainte de examen, cel mai bine facand miscare in aer liber. Activitatea fizica destreseaza, consumand energia negative si abatand gandurile pesimiste. In general, sportul si activitatea fizica, mai ales cea in aer liber, energizeaza si oxigeneaza creerul, iar un aport crescut de oxigen reprezinta un beneficiu pentru activitatea intelectuala.
Odihniti-va in preziua examenului si faceti-va somnul; lipsa somnului duce la blocaje de memorie, oboseala, iritabilitate, nervozitate, oboseala musculara, incapacitate de concentrare a atentiei. Nu trebuie sa va speriati daca ati pierdut cateva ore de somn; puteti sa va mobilizati printr-un efort de vointa si un dus rece si sa indepartati starea de oboseala. Important este sa nu se repete noptile albe, pentru ca rezervele organismului sunt totusi limitate.
In timpul examenului nu va demobilizati dupa o greseala; chiar si soferilor experimentati li se mai intampla uneori sa li se opreasca motorul ! Pe examinator il intereseaza, in principal, ca dumneavoastra sa dati dovada de siguranta, sa faceti fata unor situatii de trafic, si sa va integrati cu usurinta in fluxul vehiculelor care circula pe drum; el poate sa inteleaga o mica inexactitate, dar nu poate tolera si va sanctiona promt  o executie riscanta, sau o manevra care afecteaza siguranta si fluenta traficului. Nu dati dovada de prudenta excesiva, mergand cu viteza redusa si, respectand reglementarile legale, cautati sa puneti in practica dezideratul unei circulatii fluente.
Am “picat” examenul. Ce-i de facut ?
Examinatorul va va da o lista cu erorile comise si penalizarile acumulate. Aceasta va constitui o baza pentru o analiza a comportamentului dumneavoastra la examen. Uneori examinatorul va va face si anumite recomandari, de care va trebui sa tineti seama. Apoi va trebui sa reveniti la scoala si sa solicitati o adeverinta pentru efectuarea unor sedinte suplimentare de pregatire practica. Cu aceasta adeverinta va veti prezenta la instructorul auto si veti efectua cele 3 sedinte obligatorii; dupa ce le-ati facut, reveniti la scoala, unde vi se va inmana o noua adeverinta care atesta ca ati facut aceste ore de pregatire, iar cu aceasta adeverinta va veti prezenta la D.R. P.C.I.V. pentru planificarea la un nou examen. Consideram ca acest sistem este gresit conceput si militam pentru schimbarea lui, deoarece dupa efectuarea celor 3 sedinta de pregatire, elevul este planificat pentru un nou examen peste cateva luni (??!!), iar atunci va trebui sa-si ia alte sedinte de pregatire practica
Share:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Faceți căutări pe acest blog

Arhivă blog

Un produs Blogger.

De ce sa imi iau carnet de conducere?

<![endif]-->                     Pentru a raspunde la aceasta intrebare, e suficient sa analizam structura ocupationala...