Orice
parinte cauta sa ofere copilului sau tot ce e mai bun; de aceea, va alege o
scoala cu renume si clasele unde predau cei mai buni profesori. Aceasta cale ar
trebui urmata si in alegerea scolii de soferi. Importanta unei optiuni corecte
este foarte mare si are urmari pe termen
lung. Din pacate, lucrurile nu stau tocmai asa, iar cauzele sunt multiple.
Clasamentul criteriilor de alegere a unei scoli prezentat la sectiunea ALEGEREA SCOLII confirma acest
lucru, iar inmultirea incidentelor de pe sosele si numarul tot mai mare de
accidente rutiere in care sunt implicati tinerii absolventi ai scolilor de
soferi, intaresc aceasta asertiune. Dar cauzele acestui fenomen nu sunt numai
de ordin subiectiv ci trebuie sa luam in considerare si politica statului roman
in domeniul invatamantului auto. O institutie in care se formeaza viitorii
conducatori auto, inainte de a fi S.R.L. sau P,F.A. este SCOALA (si asa apare
si in documentele oficiale), unde se opereaza cu cataloage, orare, planuri de
invatamant si programe scolare. Dar in societatea de consum in care traim,
reglementarile legislative elaborate in spiritul “democratiei originale”
romanesti, au schimbat raportul dintre obiectivul general urmarit in aceste
institutii - dobandirea competentelor in conducerea automobilului - si obiectivele
pe care si le fixeaza majoritatea patronilor de scoli de soferi – cati mai
multi elevi si cat mai multe incasari .
Cu aceste institutii s-a intamplat acelasi fenomen ca si in domeniul
invatamantului superior: dupa 1989 au aparut o sumedenie de scoli de
conducatori auto acreditate pe banda rulanta de Ministerul Transporturilor.
Acelasi lucru se petrece si cu Institutele de Formare Profesionala care
pregatesc viitorii instructori si profesori pentru scolile de soferi. Daca in domeniul invatamantului superior a
aparut ulterior ARACIS - ul care a mai facut ordine in acest sector, in
domeniul scolilor de soferi nu s-a schimbat absolut nimic; dimpotriva, am putea
spune ca activitatea de reglementare legislativa in acest domeniu a involuat.
Un singur exemplu: daca pana in 2013 scolile de soferi isi desfasurau
activitatea pe baza unui Plan de invatamant si a unor Programe scolare ce
trebuiau elaborate prin colaborarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
Ministerului de Interne si Ministerului Transporturilor, de la aceasta data
printr-un Ordin elaborat de ministrul transporturilor de la acea data, Relu
Fenechiu, Ministerul Transporturilor a gasit de cuviinta sa elaboreze singur
Planul de Invatamant si Programele scolare, in contextul in care nu dispune
nici macar de un singur specialist in psiho-pedagogie !!! Ulterior, aceasta
practica a capatat si acoperire legislativa !! In acest context nu e de mirare ca randamentul
acestor institutii a scazut continuu; in judetul Iasi dintr-o suta de candidati
care s-au prezentat la examenul pentru obtinerea permisului de conducere in
anul 2017 au fost declarati admisi doar
27, iar numarul candidatilor respinsi a crescut cu 15,8 % fata de anul anterior
!! Principala cauza a randamentului necorespunzator a acestor institutii
este ca ele au devenit tot mai mult societati comerciale, latura instructiv -
educativa pierzand teren in fata laturii comerciale.
De aceea, feriti-va de S.R.L. urile – scoala
si alegeti o SCOALA – s.r.l sau p.f.a. !
Un instructor bun este
un om devotat meseriei, care isi respecta elevii indiferent de varsta, sex,
pregatire sau statutul lor social, care cunoaste si respecta prevederile planului
de invatamant si ale programei scolare, care s-a dovedit a fi un bun pedagog,
care stie sa-si adapteze stilul si
metodele de lucru la caracteristicile psihice ale fiecarui cursant.
Un instructor bun nu
este acela care pregateste elevul pentru examen, ci cel care il invata sa se
descurce singur in fata diferitelor situatii din trafic in momentul cand nu va
mai fi langa el.
Un instructor bun il
invata pe elev nu numai sa manuiasca diferitele comenzi ale masinii sau sa
execute diferite manevre, ci si cum sa se comporte cu partenerii de trafic, cum
sa anticipeze o situatie potential periculoasa, cum sa se pregateasca pentru o
deplasare mai lunga, cum sa-si adapteze maniera de conducere in functie de
conditiile concrete in care are loc deplasarea.
Un instructor bun se respecta
pe sine si pe elevii sai inclusiv printr-o tinuta adecvata, printr-un limbaj
politicos, prin punctualitate, printr-o stare de curatenie si functionalitate
exemplara a autovehiculului.
Faptul ca un instructor
are multi elevi, nu este un criteriu pentru a-l alege; expresia latineasca “Non
multa sed multum “ isi gaseste confirmarea si in acest domeniu. Un instructor
care lucreaza cu multi elevi pe zi, (pe langa faptul ca incalca principiile
pedagogice si regementarile legale), nu se poate ocupa in egala masura de toti,
nu mai da randament, iar acest lucru este in detrimentul elevului. Procentajele
de promovabilitate ale acestor instructori confirma acest lucru.
Instructor
tanar sau mai in varsta, cu experienta ? Astazi, varsta si experienta nu mai
constituie un criteriu de optiune. Dupa cum in invatamantul superior exista
universitati care sunt “fabrici de diplome”, si in domeniul institutelor de
formare profesionala exista “fabrici de instructori”. Proverbul romanesc “Cine
n-are un batran sa-si cumpere nu mai este intru – totul de actualitate.
Reclama din ziare sau de
pe diferite site-uri ? Despre un instructor bun ar trebui sa vorbeasca altii si
nu el insusi, V-ati intrebat vreodata de ce instructorii buni n-au nevoie de
reclama ? Un instructor foarte bun nu este acela caruia i se repartizeaza
elevi, ci acela care este cautat de elevi si care, uneori, este nevoit sa
refuze elevi pentru ca nu i-ar putea pregati intr-un anumit interval de timp,
in conditii optime.
Instructor barbat sau
femeie ? In Iasi exista si instructor femei; acestia sunt cautati mai ales de
cogenerele lor care au soti gelosi, fie de persoane timide, fie de cele care au
auzit diferite povesti despre moralitatea unor instructori. Alte persoane aleg instructor
de sex maxculin datorita unor prejudecati:”un barbat este mai tehnic, mai
priceput si te invata mai bine”. Cert
este ca nu exista diferente intre barbati si femei in privinta exercitarii meseriei
de instructor auto; ceea ce conteaza este profesionalismul de care da dovada
persoana respectiva si profilul sau deontologic; instructorii, indiferent de
sex, care au incalcat principiile deontologice ale profesiei, nu ar avea ce
cauta intr-o scoala serioasa.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu