duminică, 20 mai 2018

Alegerea instructorului





          Orice parinte cauta sa ofere copilului sau tot ce e mai bun; de aceea, va alege o scoala cu renume si clasele unde predau cei mai buni profesori. Aceasta cale ar trebui urmata si in alegerea scolii de soferi. Importanta unei optiuni corecte este foarte mare si are  urmari pe termen lung. Din pacate, lucrurile nu stau tocmai asa, iar cauzele sunt multiple. Clasamentul criteriilor de alegere a unei scoli prezentat  la sectiunea ALEGEREA SCOLII confirma acest lucru, iar inmultirea incidentelor de pe sosele si numarul tot mai mare de accidente rutiere in care sunt implicati tinerii absolventi ai scolilor de soferi, intaresc aceasta asertiune. Dar cauzele acestui fenomen nu sunt numai de ordin subiectiv ci trebuie sa luam in considerare si politica statului roman in domeniul invatamantului auto. O institutie in care se formeaza viitorii conducatori auto, inainte de a fi S.R.L. sau P,F.A. este SCOALA (si asa apare si in documentele oficiale), unde se opereaza cu cataloage, orare, planuri de invatamant si programe scolare. Dar in societatea de consum in care traim, reglementarile legislative elaborate in spiritul “democratiei originale” romanesti, au schimbat raportul dintre obiectivul general urmarit in aceste institutii - dobandirea competentelor in conducerea automobilului - si obiectivele pe care si le fixeaza majoritatea patronilor de scoli de soferi – cati mai multi elevi si cat mai multe incasari .  Cu aceste institutii s-a intamplat acelasi fenomen ca si in domeniul invatamantului superior: dupa 1989 au aparut o sumedenie de scoli de conducatori auto acreditate pe banda rulanta de Ministerul Transporturilor. Acelasi lucru se petrece si cu Institutele de Formare Profesionala care pregatesc viitorii instructori si profesori pentru scolile de soferi.  Daca in domeniul invatamantului superior a aparut ulterior ARACIS - ul care a mai facut ordine in acest sector, in domeniul scolilor de soferi nu s-a schimbat absolut nimic; dimpotriva, am putea spune ca activitatea de reglementare legislativa in acest domeniu a involuat. Un singur exemplu: daca pana in 2013 scolile de soferi isi desfasurau activitatea pe baza unui Plan de invatamant si a unor Programe scolare ce trebuiau elaborate prin colaborarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, Ministerului de Interne si Ministerului Transporturilor, de la aceasta data printr-un Ordin elaborat de ministrul transporturilor de la acea data, Relu Fenechiu, Ministerul Transporturilor a gasit de cuviinta sa elaboreze singur Planul de Invatamant si Programele scolare, in contextul in care nu dispune nici macar de un singur specialist in psiho-pedagogie !!! Ulterior, aceasta practica a capatat si acoperire legislativa !!  In acest context nu e de mirare ca randamentul acestor institutii a scazut continuu; in judetul Iasi dintr-o suta de candidati care s-au prezentat la examenul pentru obtinerea permisului de conducere in anul 2017 au fost declarati  admisi doar 27, iar numarul candidatilor respinsi a crescut cu 15,8 % fata de anul anterior !! Principala cauza a randamentului necorespunzator a acestor institutii este ca ele au devenit tot mai mult societati comerciale, latura instructiv - educativa pierzand teren in fata laturii comerciale.
            De aceea, feriti-va de S.R.L. urile – scoala si alegeti o SCOALA – s.r.l sau p.f.a. !
            Un instructor bun este un om devotat meseriei, care isi respecta elevii indiferent de varsta, sex, pregatire sau statutul lor social, care cunoaste si respecta prevederile planului de invatamant si ale programei scolare, care s-a dovedit a fi un bun pedagog, care stie sa-si adapteze  stilul si metodele de lucru la caracteristicile psihice ale fiecarui cursant.
            Un instructor bun nu este acela care pregateste elevul pentru examen, ci cel care il invata sa se descurce singur in fata diferitelor situatii din trafic in momentul cand nu va mai fi langa el.
            Un instructor bun il invata pe elev nu numai sa manuiasca diferitele comenzi ale masinii sau sa execute diferite manevre, ci si cum sa se comporte cu partenerii de trafic, cum sa anticipeze o situatie potential periculoasa, cum sa se pregateasca pentru o deplasare mai lunga, cum sa-si adapteze maniera de conducere in functie de conditiile concrete in care are loc deplasarea.
            Un instructor bun se respecta pe sine si pe elevii sai inclusiv printr-o tinuta adecvata, printr-un limbaj politicos, prin punctualitate, printr-o stare de curatenie si functionalitate exemplara a autovehiculului.
            Faptul ca un instructor are multi elevi, nu este un criteriu pentru a-l alege; expresia latineasca “Non multa sed multum “ isi gaseste confirmarea si in acest domeniu. Un instructor care lucreaza cu multi elevi pe zi, (pe langa faptul ca incalca principiile pedagogice si regementarile legale), nu se poate ocupa in egala masura de toti, nu mai da randament, iar acest lucru este in detrimentul elevului. Procentajele de promovabilitate ale acestor instructori confirma acest lucru.
            Instructor tanar sau mai in varsta, cu experienta ? Astazi, varsta si experienta nu mai constituie un criteriu de optiune. Dupa cum in invatamantul superior exista universitati care sunt “fabrici de diplome”, si in domeniul institutelor de formare profesionala exista “fabrici de instructori”. Proverbul romanesc “Cine n-are un batran sa-si cumpere nu mai este intru – totul de actualitate.
            Reclama din ziare sau de pe diferite site-uri ? Despre un instructor bun ar trebui sa vorbeasca altii si nu el insusi, V-ati intrebat vreodata de ce instructorii buni n-au nevoie de reclama ? Un instructor foarte bun nu este acela caruia i se repartizeaza elevi, ci acela care este cautat de elevi si care, uneori, este nevoit sa refuze elevi pentru ca nu i-ar putea pregati intr-un anumit interval de timp, in conditii optime.
            Instructor barbat sau femeie ? In Iasi exista si instructor femei; acestia sunt cautati mai ales de cogenerele lor care au soti gelosi, fie de persoane timide, fie de cele care au auzit diferite povesti despre moralitatea unor instructori. Alte persoane aleg instructor de sex maxculin datorita unor prejudecati:”un barbat este mai tehnic, mai priceput si te invata mai bine”.  Cert este ca nu exista diferente intre barbati si femei in privinta exercitarii meseriei de instructor auto; ceea ce conteaza este profesionalismul de care da dovada persoana respectiva si profilul sau deontologic; instructorii, indiferent de sex, care au incalcat principiile deontologice ale profesiei, nu ar avea ce cauta intr-o scoala serioasa.
Share:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Faceți căutări pe acest blog

Arhivă blog

Un produs Blogger.

De ce sa imi iau carnet de conducere?

<![endif]-->                     Pentru a raspunde la aceasta intrebare, e suficient sa analizam structura ocupationala...